گزارش «جام‌جم» از وضعیت بودجه سال۱۴۰۱

دخل و خرج،‌برابر است

یک اقتصاددان، علل اصلی تورم و افزایش قیمت‌ها را در سیاسی بودن اقتصاد ایران دانست و گفت: تا این مشکل برطرف نشود امیدی به اصلاح اقتصاد وجود ندارد.
کد خبر: ۱۳۹۳۸۵۰

علی خسروشاهی در گفتگو با جام‌ جم آنلاین بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که اقتصاد ایران در حال حاضر با آن درگیر است، مشکلات بین‌المللی است که اقتصاد ما را سیاسی کرده و به زعم بسیاری از اقتصاددانان، اقتصاد ما در حال حاضر راه‌حل‌های اقتصادی زیادی ندارد.

وی افزود: اقتصاد ما عمدتاً از مجرای عوامل سیاسی می‌گذرد و همین عوامل باعث تشدید کسری بودجه دولت و افزایش نرخ ارز شده و دست به دست هم داده تا ما بیش از قبل شاهد رشد نقدینگی‌ و افزایش تورم باشیم.

خسروشاهی ادامه داد: این عوامل در واقع علل اصلی قیمت‌ها هستند و تا این علل برطرف نشوند ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم به اینکه دولت بتواند قیمت‌ها را کنترل کند‌.

به گفته وی روند آمارهای رسمی که از بانک مرکزی و مرکز آمار روی شاخص‌های اقتصادی می‌بینیم متأسفانه شرایط بهبود را نشان نمی‌دهد و مسیر به سمت بدتر شدت شاخص‌های اقتصادی است‌.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تغییر رئیس بانک مرکزی توضیح داد: برخی موارد اجتناب ناپذیر است، رئیس بانک مرکزی برای ایجاد اصلاحات اقتصادی به ابزارهایی نیاز دارد و وقتی آن ابزارها وجود نداشته باشند من فرق چندانی بیت سیاست‌های فرزین و صالح‌آبادی نمی‌بینم.

وی ادامه داد: این مشکل در سطوح بالاتر و در سطح دولت هم وجود دارد، وقتی دولت نمی‌تواند نفت و گاز را که مهم‌ترین محصولات صادراتی و ارز آور برای دولت هستند را به راحتی بفروشد پس ارز زیادی در اختیارش‌ قرار نمی‌گیرد که با تکیه به آن هم بتواند شرایط ارز داخل را کنترل کند و هم مایحتاج ضروری و معیشتی مردم را با واردات کند.

خسروشاهی اذعان کرد: وقتی ابزارهای اصلی در اختیار دولت نباشد، دولت با اقداماتی مانند تعزیرات، فشار یا بازرسی نمی‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

وی گفت: بانک مرکزی مدام می‌گوید نرخ ارز این نیست در حالیکه تثبیت نرخ ارز، اقدام عملیاتی می‌خواهد و با حلوا حلوا گفتن دهان مردم شیرین نمی‌شود. دلار در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد تا این نهاد بتواند نرخ را کنترل کند وقتی دلار نیست نمی‌توان با بازداشت دلالان‌ ارزی تأثیری روی قیمت‌ها گذاشت.

خسروشاهی تصریح کرد: ما در یک بن‌بست اقتصادی قرار داریم، من در دولت اراده‌ای برای تعدیل قیمت‌ها نمی‌بینم اما اگر اراده‌ هم وجود داشته باشد چون ابزار این اقدام وجود ندارد و کشور در شرایط سختی قرار گرفته، تغییرات ناممکن است.
 
به گفته وی برخی بحث تورم در اروپا و آمریکا و راه‌حل‌های اقتصادی آن را بررسی کرده و می گویند چرا ما نمی‌توانیم مانند آنها مشکلاتمان را حل کنیم، پاسخ اینجاست که آنها در چهارچوب تعریف شده‌ای حرکت می‌کنند که برای مشکلات اقتصادی‌شان راه‌حل‌های اقتصادی وجود دارد ولی آن راه‌حل‌ها با مشکلات اقتصادی ما سازوکار ندارد.

خسروشاهی تأکید کرد: ما اول باید مشکلات سیاسی‌مان را حل کنیم تا اقتصادمان‌ یک اقتصاد عادی بشود، بعد از آن می‌توانیم با استفاده از راه‌حل‌هایی که در دنیا وجود دارد استفاده و قیمت‌ها تورم نرخ ارز‌ را کنترل کنیم‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها